Monday, 22 September 2014

Akauntabiliti Seorang Guru

Assalamualaikum..

Alhamdulillah kita berkesempatan lagi untuk bersua pada kali ini.. Hari ini kami ingin berkongsi ilmu berkaitan dengan integriti. Perkataan integriti sudah semakin sinonim didengari oleh masyarakat pada hari ini terutama sekali dalam kalangan warga pendidik. Sebagai seorang guru, integriti adalah salah satu budaya yang sangat penting untuk diamalkan.

Oleh itu, pada hari ini kami ingin berkongsi ilmu yang dipetik daripada sebuah blog yang membincangkan tentang sejauh mana akauntibiliti kita sebagai seorang pendidik.

Berikut adalah petikan yang dipetik daripada blog gurukaliber:


Andai kata seorang doktor tersilap memberikan ubat kepada seorang pesakitnya, implikasinya mungkin kepada seorang pesakitnya itu sahaja. Andai kata seorang pendidik tersilap menyampaikan ilmunya ataupun tersalah menunjukkan teladan yang mulia kepada pelajarnya, impaknya mungkin kepada seluruh generasi mendatang. Tegarkah kita melihat generasi cucu-cicit kita tenggelam dalam kecelaruan moral dan penghidupan akibat perbuatan kita sendiri.

Tidak dinafikan pendidikan merupakan salah satu komponen atau asas penting yang boleh menjadi wahana kepada pencapaian matlamat membina masyarakat Malaysia yang berintegriti, bermoral dan beretika. Falsafah Pendidikan Negara secara jelas menggariskan matlamat untuk membentuk insan yang seimbang dan harmonis dari aspek intelek, rohani, emosi dam jasmani. Falsafah ini kemudiannya diterjemahkan dalam sistem pendidikan negara dengan pelbagai strategi dan pendekatan.

Hari ini, pendidikan tidak lagi sekadar untuk mencelikkan mereka yang buta huruf dan buta angka, tetapi turut berperanan untuk mencelikkan anak-anak kita yang buta IT, buta jati diri, buta budaya, buta nilai, budi bahasa dan adab sopan. Pendidikan tidak mencukupi untuk sekadar menyiapkan anak-anak kita dengan ilmu pengetahuan yang berbentuk teori semata-mata, tetapi berkehendakkan anak-anak kita mempunyai kemampuan berfikir di luar kotak, kemahiran yang bersifat `hands on’ serta kemahiran interpersonal yang tinggi bagi menjamin keboleh pasaran (marketability) serta kebolehan hidup bermasyarakat.

Dalam teras Memperkasa Sekolah Kebangsaan, integriti disentuh dalam konteks amanah kepimpinan sekolah, guru, ibu bapa dan pelajar bagi mewujudkan sekolah yang cemerlang, beraspirasi nasional dan yang mempunyai persekitaran kondusif kepada setiap warganya. Dalam teras Merapatkan Jurang Pendidikan, integriti merupakan asas kepada kecekapan sistem penyampaian bantuan dan pembelaan terhadap golongan yang miskin, berkeperluan khas dan yang tinggal di lokasi yang lebih terkebelakang dan terpencil. Dalam teras Memartabatkan Profesion Keguruan, integriti merupakan dorongan dalaman agar guru melaksanakan amanah mendidik anak bangsa sebaik-baiknya serta berusaha meningkatkan keupayaan diri.

Penerapan nilai integriti bukan sahaja melalui kurikulum semata-mata, kokurikulum juga bertindak sebagai agen ke arah pembentukan nilai integriti. Ia dilakukan melalui pelaksanaan pelbagai aktiviti persatuan dan pasukan pakaian seragam yang mendedahkan pelajar dengan amalan-amalan serta sifat-sifat murni seperti jujur, ikhlas, dan amanah yang menjurus kepada pemupukan integriti dalam diri mereka.

Menyedari bahawa pentadbir sekolah dan guru-guru merupakan penentu utama kepada kejayaan usaha melahirkan generasi muda yang berintegriti, KPM juga telah berusaha menerapkan elemen-elemen integriti di dalam kursus-kursus kepimpinan dan latihan keguruan. Misalnya, dalam Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI), pelatih didedahkan dengan elemen integriti melalui topik Pendidikan Negara Bangsa Malaysia, manakala bagi Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (PISMP), melalui topik Tatanegara dan Sivik Kewarganegaraan. Kepentingan amalan integriti turut diterapkan melalui Program Bina Insan Guru. Paling penting, elemen integriti disebut sebagai salah satu elemen yang perlu diamalkan oleh para pendidik di dalam buku ‘Budaya IPG’. Penerapan nilai-nilai integriti dalam jiwa pendidik amat penting bagi memastikan warga pendidik sentiasa menjalankan tugas dengan bersistematik, berintegriti dan membina kerja cemerlang yang luhur sekali gus mampu membentuk keperibadian pelajar yang berintegriti.

Kita perlu memperakui bahawa nilai murni, ketelusan, akauntabiliti dan etika amat penting diamalkan demi melonjakkan kecemerlangan masyarakat dan negara pada masa depan. Kita tidak boleh menafikan bahawa sistem pendidikan yang berkesan merupakan tonggak utama dalam mewujudkan masyarakat Malaysia yang berintegriti. Oleh itu, tanggungjawab ini tidak boleh diletakkan  atau dipertanggungjawabkan kepada warga pendidik semata-mata, tetapi ia memerlukan penglibatan semua pihak.


Kesimpulan yang dapat dibuat adalah nilai integriti haruslah dipupuk di dalam diri setiap orang guru pelatih dari awal agar nilai ini sentiasa disemai di dalam diri dan sentiasa diaplikasikan dalam kehidupan.

Sekian terima kasih..^-^



kredit: http://gurukaliber.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment