Monday 22 September 2014

Integriti untuk semua

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca,

Integriti sangat penting dalam kehidupan kita dan kejayaan kita. Integriti seharusnya dipupuk pada setiap individu. Pada kali ini, saya ingin berkongsi ilmu kepada pembaca. Ilmu ini telah saya ambil daripada blog lain.


MENINGATKAN INTEGRITI DIRI



Sejak dilancarkan pada April 2004, Pelan Integriti Nasional (PIN) telah menjadi satu agenda dan gerakan peringkat Nasional di Malaysia. Sejak itu, telah banyak program digerakan dikalangan rakyat, terutama penjawat awam. Integriti telah menjadi asas kepada pembentukan sebuah negara maju dengan nilai dan acuan kita sendiri.

Dalam sebuah negara yang memiliki masyarakat majmuk, adalah wajar bagi pihak pemerintah mempunyai suatu dasar umum untuk membangunkan masyarakatnya. Suatu dasar yang dapat diterima oleh semua masyarakatnya yang terdiri dari pelbagai agama dan kepercayaan. Namun, disebalik kepelbagaian kepercayaan dan anutan itu, kita boleh satukan nilai-nilai murni yang bersifat universal dan dapat diterima oleh semua golongan. Bagi umat Islam, kita mahu tingkatkan integriti masyarakat melalui kaedah dan pendekatan Islam. Bagi masyarakat Buddha dan Hindu atau Kristian, mereka tentunya lebih selesa dengan pendekatan agama mereka sendiri.

Agama bukan penghalang kemajuan. Semua sejarah tamaddun manusia telah dibangunkan melalui keyakinan dan nilai-nilai agama anutan mereka sendiri. Oleh itu, tidak salah bagi masyarakat majmuk Malaysia yang diberi hak dan peluang untuk mengamalkan agama masing-masing membangun dengan nilai-nilai agama mereka sendiri, disamping menerima Islam sebagai agama rasmi negara. Hal ini adalah selaras dengan prinsip rukun negara kita sendiri iaitu “Percaya Kepada Tuhan”.

Dalam hal in, kita sangat mengharapkan agar pihak pemerintah dapat melahirkan modul-modul yang sesuai untuk diterima pakai oleh masyarakat kita dalam membangun dan meningkatkan integriti diri. Sudah tiba masanya para ulamak dan cerdik pandai Islam kita diajak bersama dalam merumuskan dasar nasional dengan pendekatan yang baru ini. Kalau selama ini, pendekatan kita kepada konsep fardhu air dan kifayah sahaja. Kini tuntutannya lebih luas lagi. Kita mahu melahirkan insan-insan yang memiliki ‘multi talented’ dengan kekuatan agama dengan nilai-nilai kerohaniannya. Semoga sejarah dan semangat kegemilangan umat terdahulu dapat dihidupkan kembali. Sama-samalah kita tunggu..

Sebagai insan dan rakyat bawahan biasa, semua orang berhak menyuarakan pendapat dan buah fikiran mereka sendiri. Apatah lagi dalam dunia era blog kini, kita boleh memberi pandangan kita sekiranya kita mempunyai pandangan dan kemampuan tersendiri.

Bagi saya, masalah negara bermula dengan diri kita sendiri. Sejarah dunia Islam lahir dari insan-insan muslim yang berwibawa. Sekiranya kita mahu mengembalikan sejarah keagungan kita, kita perlu kembali kepada asas kekuatan yang ada pada zaman keagungan tersebut. Asas Islam mudah dan ringan. Ia bermula dengan diri sendiri. Setiap orang harus bangkit menjadi model kepada orang sekelilingnya. Setiap orang adalah pemimpin, dan dia bertanggungjawab kepada kepimpinannya. Setiap orang adalah model yang baik.

Dalam latihan membangun dan meningkatkan integriti umat, kita juga harus menumpukan dari yang asas dan diikuti dengan yang lain. Setiap orang perlu dilatih untuk mengurus dan memimpin dirinya sendiri. Perkara asas yang telah ditekankan oleh Rasulullah dalam membangunkan umat terdahulu ialah mengajar dua perkara asas iaitu:- 1) jaga makan dan 2) jaga tidurnya. Sekiranya dua perkara asas ini dapat dijaga, diurustadbir keatas diri sendiri dengan baik dan berkesan, maka lahirkan sifat-sifat yang hebat untuk membangun menjadi insan yang hebat pula. Insya Allah kita bincang di lain kesempatan.




Diambil daripada http://blog.zakariamohamad.com/motivasi/meningkatkan-integriti-diri/

0 comments:

Post a Comment