Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum,,,
Post kali ni nak bincangkan pasal masalah pendengaran... mungkin da gk yg hnya sekadar tau mslh pndgrn ni hard hearing.. tapi nanti bila soalan xm tny apa definisi mnurut pndgn tokoh....ciri-ciri fizikal..punca berlaku masalah tersebut,..haaaa... terkebil2 nk jawab :P
ok...memandangkn masa itu emas... jom kita tambahkan ilmu dkt minda mengenai masalah ini.
~DEFINISI~
(Izz) memetik kata-kata
Hallahan dan Kaufman(1991) yang menyatakan bahawa kanak-kanak bermasalah
pendengaran ialah kanak-kanak yang tidak dapat mendengar pada satu tahap
intensiti (kekuatan bunyi).
manakala Mohd Zuri
Ghani dan Aznan Che Ahmad. (2013) memetik kata-kata Safari Bari (1993) yang
menyatakan bahawa dalam bidang perubatan, murid-murid bermasalah pendengaran dikategorikan mengikut tahap kehilangan
pendengaran mereka.
Sensitiviti
pedengaran adalah diukur dalam unit
desibel(dB). Nilai 0dB ialah bunyi
yang amat perlahan yang dapat didengari oleh orang yang mempunyai pendengaran
normal. (Daniel P.Hallahan et.al., 2009)
~CIRI-CIRI FIZIKAL~
Menurut Aznan(2008), antara ciri fizikal bg individu bermasalah pendengaran ialah......
•Kurang
memberi perhatian semasa di dalam kelas
•Percakapan
yang janggal
•Tidak
gemar melibatkan diri dalam aktiviti yang memerlukan kemahiran pertuturan
•Sering
bertanya tugasan yang perlu dilakukan
•Memasang
radio dengan kuat
•Duduk
tepat di hadapan televisyen
•Gemar
mencondong muka ke depan
•bergantung
dengan rakan sekelas mengenai tugasan yang diberikan
•Sering
mengadu sakit telinga
•Terdapat
cecair yang keluar daripada telinga
•Pencapaian
dalam pelajaran yang lemah terutama berkaitan dengan bahasa
•Berkomunikasi
menggunakan bahasa isyarat
•Memakai
alat bantuan pendengaran
~KEPERLUAN BANTUAN~
Bagi
kanak-kanak bermasalah pendengaran,
terdapat pelbagai bantuan yang dapat dilakukan untuk membantu kanak-kanak
tersebut. Dari segi kaedah komunikasi, terdapat beberapa kaedah komuikasi untuk
mereka seperti kaedah lisan auditori, bacaan bibir, bahasa isyarat, komunikasi
seluruh dan pertuturan isyarat kiu. (Mohd Zuri Ghani, 2013)
Ø
Cara
ini menekan proses mendengar dan
bertutur. Murid-murid akan menggunakan alat bantuan pendengaran dan deria
lihat. Mereka akan diajar kaedah bacaan bibir tanpa menggunakan bahasa isyarat.
Kemahiran mendengar dan bertutur dapat melatih murid membezakan bunyi-bunyi
yang berbeza
Ø
Cara
ini mengguna deria penglihatan sepenuhnya dan sesuai untuk individu yang dapat
memberi tumpuan yang tinggi terhadap bibir penutur. Menurut John Tracy (2010),
murid-murid pekak mendengar melalui mata. Kaedah ini memerlukan murid-murid
bermasalah pendengaran melihat tepat ke arah bibir penutur agar dapat memahami
maklumat yang disampaikan.
- Murid-murid bermasalah pendengaran tetap menerima pendidikan seperti pelajar arus perdana. Mereka diajar dengan menggunakan bahasa isyarat. Bahasa isyarat merupakan satu kaedah yang memberi simbol tertentu menggunakan bentuk tangan agar dapat menyampaikan maksud yang tertentu
Isyarat huruf |
Isyarat nombor |
1 4. Kaedah komunikasi seluruh:
Ø
Kaedah
ini menggabungkan isyarat jari, bacaan bibir, pertuturan dan implikasi
auditori. Aspek penting dalam kaedah ini ialah isyarat jari dan pertuturan
secara serentak.
2 5. Kaedah pertuturan isyarat kiu:
Ø
Kaedah
ini membentuk isyarat tangan bagi menentukan bunyi-bunyian. Kiu akan
ditunjukkan melalui bentuk-bentuk tangan. Bunyi perkataan akan ditentukan
melalui kawasan tempat sesuatu bentuk tangan.
contoh isyarat kiu |
3 6. Alat bantuan pendengaran:
Ø
Murid-murid
bemasalah pendengaran yang mempunyai sisa-sisa pendengaran memerlukan alat
bantuan pendengaran untuk mendengar dengan lebih jelas. Ahli audiologi
bertanggungjawab untuk menilai alat bantu dengar yang sesuai, membuat acuan
telinga serta memberi pendedahan mengenai cara penggunaan dan penjagaan yang
betul.
Implan koklea |
~PUNCA BERLAKU~
Masalah
pendengaran boleh terjadi daripada pelbagai faktor iaitu sebelum lahir, semasa
lahir dan selepas lahir
a)
|
Sebelum lahir
|
:
|
Baka
yang disebabkan oleh gen. Kajian menunjukkan kemungkinan anak-anak akan
menghidap masalah pendengaran jika mereka mempunyai keluarga berlatar belakang
masalah pendengaran
|
b)
|
Semasa lahir
|
:
|
Bayi
yang dilahirkan tidak cukup bulan
Tempoh
kelahiran yang lama
|
c)
|
Selepas lahir
|
:
|
Menghidap
penyakit berjangkit seperti demam campak.
Kemalangan
yang mencederakan bahagian telinga
Terdedah
kepada bunyi yang kuat
|
0 comments:
Post a Comment