Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum~~~
Apa khabar semua??
Dalam post yang lepas, kami telah menjelaskan mengenai Masalah Pendengaran. Kali ini, kami akan menjelaskan mengenai satu subtopik dalam Pendidikan Khas iaitu Masalah Penglihatan.
Definisi~
Masalah
penglihatan boleh dibahagi kepada dua iaitu
Hilang
sebahagian penglihatan
berlaku apabila penglihatan
tersebut mempunyai kecacatan sedikit atau kabur.
Manakala hilang penglihatan sepenuhnya pula terjadi apabila keseluruhan atau sebahagian sebelah mata
mahupun kedua-dua belah mata terlampau teruk untuk berfungsi dengan sempurna. (Lowth, 2013)
Perkara ini
boleh terjadi dengan atau tanpa kesakitan ,secara tiba-tiba mahupun
berperingkat.
Ciri-ciri~
(rabun penglihatan):
1)
|
Miopia(rabun jauh)
|
:
|
|
2)
|
Hipermetropia (rabun dekat)
|
:
|
|
3)
|
Astigmatisme
|
:
|
|
4)
|
Ambliopia
|
:
|
(penglihatan
terhad):
1)
|
Diplopia
|
:
|
|
2)
|
Fotofobia
|
:
|
|
3)
|
Buta warna
|
:
|
|
4)
|
Juling(strabismus)
|
:
|
Keperluan bantuan~
- Kaedah Braille:
- Kaedah ini dapat membantu kanak-kanak bermasalah penglihatan menulis. Mereka akan menggunakan deria sentuh untuk memahami dan membaca nota-nota yang dicetak dalam tulisan Braille pada awal pengajaran. Sistem yang digunakan ialah satu sel yang terdiri daripada enam titik timbul
- Teknologi bantuan:
- Antara teknologi bantuan yang direka khusus untuk kanak-kanak bermasalah penglihatan ialah alat penterjemahan Braille (Duxbury) dan perisian suara(Jaws). Aplikasi Jaws membolehkan mereka menggunakan telefon bimbit dan komputer riba seperti golongan normal. Semua alat bantuan bertujuan untuk membolehkan mereka menguasai teknologi komputer (Leat & Karadash, 1991)
- Bahan dalam kelas:
- Para guru hendaklah menyediakan bahan yang mempunyai tulisan yang besar untuk membolehkan kanak-kanak bermasalah penglihatan khususnya rabun untuk membaca. Mereka juga akan disediakan alat sokongan yang lain seperti kanta pembesar, bantuan membaca elektronik dan tongkat putih untuk memudahkan mobiliti.
Punca-punca berlaku~


.jpg)









0 comments:
Post a Comment