Wednesday, 17 September 2014

Mengenai Masalah Penglihatan

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum~~~


Apa khabar semua?? 

Dalam post yang lepas, kami telah menjelaskan mengenai Masalah Pendengaran. Kali ini, kami akan menjelaskan mengenai satu subtopik dalam Pendidikan Khas iaitu Masalah Penglihatan. 



Definisi~


Masalah penglihatan boleh dibahagi kepada dua iaitu
*      Hilang sebahagian penglihatan
*      Hilang penglihatan sepenuhya

Hilang sebahagian penglihatan berlaku apabila penglihatan tersebut mempunyai kecacatan sedikit atau kabur

Manakala hilang penglihatan sepenuhnya pula  terjadi apabila keseluruhan atau sebahagian sebelah mata mahupun kedua-dua belah mata terlampau teruk untuk berfungsi dengan sempurna. (Lowth, 2013)


Perkara ini boleh terjadi dengan atau tanpa kesakitan ,secara tiba-tiba mahupun berperingkat.









Ciri-ciri~

(rabun penglihatan):
1)
Miopia(rabun jauh)
:
*      Sukar untuk melihat benda jauh dengan jelas
*      Mengecilkan anak mata atau menyempitkan kelopak mata untuk melihat benda jauh
*      Mengerutkan kening dan muka
*      Buku dipegang terlalu dekat dengan mata
*      Kurang berminat permainan di luar rumah (Kalloniatis & Johnston, 1990 )

2)
Hipermetropia (rabun dekat)
:
*      Sakit kepala, pedih mata dan keletihan mata
*      Kesukaran untuk menumpu mengekalkan penglihatan yang jelas bagi benda yang dekat
*      Memegang bahan bacaan jauh daripada mata

3)
Astigmatisme
:
*      Mata tidak tahan dengan silauan cahaya
*      Tidak boleh berada di tempat panas dan cahaya yang tinggi
*      Pandangan berbayang-bayang dan tidak jelas
*      Ketidakselesaan mata (Kalloniatis & Johnston, 1990)

4)
Ambliopia
:
*      Tidak ada perkembangan pada mata
*      Penglihatan mata kabur
*      Tidak dapat melihat dengan jelas








(penglihatan terhad):
1)
Diplopia
:
*      Benda yang dipandang kelihatan ada dua

2)
Fotofobia
:
*      Pengeluaran air mata yang banyak
*      Mengalami kekejangan otot mata
*      Sering mengerlip kelopak mata

3)
Buta warna
:
*      Keliru dengan warna-warna tertentu (merah dengan hijau) (biru dengan kuning)
*      Tidak boleh melihat warna dengan terang

4)
Juling(strabismus)
:
*      Mata sebelah tegak, sebelah lagi ke dalam (esotropia)
*      Mata sebelah tegak, sebelah lagi ke luar (eksotropia)
*      Mata sebelah tegak, sebelah lagi ke atas (hipertropia)
*      Sebelah mata tegak, sebelah lagi ke bawah (hipotropia)





Keperluan bantuan~

  • Kaedah Braille:
  • Kaedah ini dapat membantu kanak-kanak bermasalah penglihatan menulis. Mereka akan menggunakan deria sentuh untuk memahami dan membaca nota-nota yang dicetak dalam tulisan Braille pada awal pengajaran. Sistem yang digunakan ialah satu sel yang terdiri daripada enam titik timbul 

  • Teknologi bantuan:
  • Antara teknologi bantuan yang direka khusus untuk kanak-kanak bermasalah penglihatan ialah alat penterjemahan Braille (Duxbury) dan perisian suara(Jaws). Aplikasi Jaws membolehkan mereka menggunakan telefon bimbit dan komputer riba seperti golongan normal. Semua alat bantuan bertujuan untuk membolehkan mereka menguasai teknologi komputer (Leat & Karadash, 1991)
  •  


  • Bahan dalam kelas:
  • Para guru hendaklah menyediakan bahan yang mempunyai tulisan yang besar untuk membolehkan kanak-kanak bermasalah penglihatan khususnya rabun untuk membaca. Mereka juga akan disediakan alat sokongan yang lain seperti kanta pembesar, bantuan membaca elektronik dan tongkat putih untuk memudahkan mobiliti.


Punca-punca berlaku~

*      jangkitan virus dan bakteria seperti melalui penyakit demam campak
*      kemalangan yang mencederakan bahagian mata
*      posisi membaca yang tidak betul (terlalu dekat atau terlalu jauh)
*      keturunan

0 comments:

Post a Comment