Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum~~~
Apa khabar semua??
Dalam post yang lepas, kami telah menjelaskan mengenai Masalah Pendengaran. Kali ini, kami akan menjelaskan mengenai satu subtopik dalam Pendidikan Khas iaitu Masalah Penglihatan.
Definisi~
Masalah
penglihatan boleh dibahagi kepada dua iaitu
Hilang
sebahagian penglihatan
Hilang
penglihatan sepenuhya
Hilang
sebahagian penglihatan
berlaku apabila penglihatan
tersebut mempunyai kecacatan sedikit atau kabur.
Manakala hilang penglihatan sepenuhnya pula terjadi apabila keseluruhan atau sebahagian sebelah mata
mahupun kedua-dua belah mata terlampau teruk untuk berfungsi dengan sempurna. (Lowth, 2013)
Perkara ini
boleh terjadi dengan atau tanpa kesakitan ,secara tiba-tiba mahupun
berperingkat.
Ciri-ciri~
(rabun penglihatan):
1)
|
Miopia(rabun jauh)
|
:
|
Sukar untuk melihat benda jauh dengan jelas
Mengecilkan anak mata atau menyempitkan
kelopak mata untuk melihat benda jauh
Mengerutkan kening dan muka
Buku dipegang terlalu dekat dengan mata
Kurang berminat permainan di luar rumah
(Kalloniatis & Johnston, 1990 )
|
2)
|
Hipermetropia (rabun dekat)
|
:
|
Sakit kepala, pedih mata dan keletihan mata
Kesukaran untuk menumpu mengekalkan
penglihatan yang jelas bagi benda yang dekat
Memegang bahan bacaan jauh daripada mata
|
3)
|
Astigmatisme
|
:
|
Mata tidak tahan dengan silauan cahaya
Tidak boleh berada di tempat panas dan
cahaya yang tinggi
Pandangan berbayang-bayang dan tidak jelas
Ketidakselesaan mata (Kalloniatis &
Johnston, 1990)
|
4)
|
Ambliopia
|
:
|
Tidak ada perkembangan pada mata
Penglihatan mata kabur
Tidak dapat melihat dengan jelas
|
(penglihatan
terhad):
1)
|
Diplopia
|
:
|
Benda
yang dipandang kelihatan ada dua
|
2)
|
Fotofobia
|
:
|
Pengeluaran
air mata yang banyak
Mengalami
kekejangan otot mata
Sering
mengerlip kelopak mata
|
3)
|
Buta warna
|
:
|
Keliru
dengan warna-warna tertentu (merah dengan hijau) (biru dengan kuning)
Tidak
boleh melihat warna dengan terang
|
4)
|
Juling(strabismus)
|
:
|
Mata
sebelah tegak, sebelah lagi ke dalam (esotropia)
Mata
sebelah tegak, sebelah lagi ke luar (eksotropia)
Mata
sebelah tegak, sebelah lagi ke atas (hipertropia)
Sebelah
mata tegak, sebelah lagi ke bawah (hipotropia)
|
Keperluan bantuan~
- Kaedah Braille:
- Kaedah ini dapat membantu kanak-kanak bermasalah penglihatan menulis. Mereka akan menggunakan deria sentuh untuk memahami dan membaca nota-nota yang dicetak dalam tulisan Braille pada awal pengajaran. Sistem yang digunakan ialah satu sel yang terdiri daripada enam titik timbul
- Teknologi bantuan:
- Antara teknologi bantuan yang direka khusus untuk kanak-kanak bermasalah penglihatan ialah alat penterjemahan Braille (Duxbury) dan perisian suara(Jaws). Aplikasi Jaws membolehkan mereka menggunakan telefon bimbit dan komputer riba seperti golongan normal. Semua alat bantuan bertujuan untuk membolehkan mereka menguasai teknologi komputer (Leat & Karadash, 1991)
- Bahan dalam kelas:
- Para guru hendaklah menyediakan bahan yang mempunyai tulisan yang besar untuk membolehkan kanak-kanak bermasalah penglihatan khususnya rabun untuk membaca. Mereka juga akan disediakan alat sokongan yang lain seperti kanta pembesar, bantuan membaca elektronik dan tongkat putih untuk memudahkan mobiliti.
Punca-punca berlaku~
jangkitan
virus dan bakteria seperti melalui penyakit demam campak
kemalangan
yang mencederakan bahagian mata
posisi
membaca yang tidak betul (terlalu dekat atau terlalu jauh)
keturunan
0 comments:
Post a Comment